Quero facer aquí un relato do
sistema do control que se usaba na escola para manter unha disciplina
indispensable en todo o proceso educativo dunha colectividade de vinte,
corenta, ata oitenta rapaces con idades que oscilaban entre os seis e catorce
anos. Tratemos pois o tema dos castigos corporais ou correctivos, que soa máis
fino.
Non nos rachemos as vestiduras: o castigo corporal noutros tempos era
norma corrente na escola para impartir coñecementos ou corrixir desviacións.
Recordemos o rexeito de Sancho Panza a “recibir tres mil y trescientos azotes
en ambas y salientes posaderas” para desencantar a Dulcinea. Le responden que:”pero hacer caso de tres mil y trescientos azotes quen no hay niño de la
doctrina que no los lleve cada mes”.
Claro que na miña escola tamén se aplicaban castigos corporais, coma na
de todos os mestres da miña xeración e anteriores. Así mesmo tamén os recibín
na miña etapa como escolante.
Coido que nunha revista profesional lera unha estatística sobre os
castigos na escola O resultado dicía textualmente: o 85% admite que pegaban ós
rapaces e o 15% minte.
Estes “estímulos” (vaia esta nova acepción para non repetir tanto a
palabra castigo) eran pedidos, consentidos e aceptados polos pais e pola
sociedade en xeral.
Vaiamos ás miñas experiencias:
Se un rapaz recibía un castigo na escola, tiña bo coidado de ocultar
este feito ós seus pais, pois se o chegaban a saber, dobrábanlle a malleira.
Máis aínda: era moi corrente que a presentación dun novo alumno ó mestre ía
seguido coa recomendación de: “vostede málleo, pois élle moi malo” E tamén era
habitual que os pais, dende que os rapaces tiñan uso de razón,
pospoñían os castigos para cando fose á escola coa tan consabida frase: xa che
poñerá dereito o mestre e xa te fará bo. Desta maneira aprazaban os castigos
para que os aplicase o mestre.
Concretemos: o cativo xa ía asimilando desde moi pequeno que a escola
no era un lugar para aprender cousas senón que era un sitio onde se lle
aplicarían os castigos que tiña pendentes de seus pais e os que merecese
durante a estancia na escola, é dicir, a escola sería para el un lugar de
tortura e así se mentalizaba.
Supóñanse, señores lectores cal sería o estado de ánimo dun neno cando
seu pai ou a súa nai o levaba por
primeira vez á escola.
Aínda agora, despois de case trinta anos fóra do ensino, teño gravada a
imaxe do neno que me mira con ollos asustados no primeiro día da escola. Moita paciencia
e moito cariño precisaba para encaixar o estado emocional deste neno dentro da
unidade escolar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario